Když udeřila pandemie, americká softwarová firma HubSpot spolu s dalšími společnostmi nechala své zaměstnance pracovat z domova. Narozdíl od ostatních se hned na začátku zavázal, že zájemci budou moct dělat svou práci na dálku i poté, co pandemie skončí. Většina lidí ve firmě nabídku využila. Pouhá třetina pokračuje „hybridně“ a pendlují mezi home officem a kanceláří. Fyzicky se plně vrátilo jen 10 procent lidí.
HubSpot se teď snaží u všech tří možností porovnat klady a zápory a z každé vytěžit maximum. Podobně jako další firmy přitom sleduje obtížně měřitelný ukazatel: Produktivitu.
Například zkoumal, jak obchodní zástupci dosahují svých cílů. Nebo vývojáře píšící kód. A zjistil, že produktivita nezávisí na pracovní pozici. Zároveň vypozoroval, že zaměstnanci na home office měli větší vztah k zákazníkům i k samotnému poslání společnosti než ti, kteří docházeli do kanceláře. Překvapivé zjištění nejspíš souvisí s tím, jak byli spokojení se svou pracovní situací.
Do práce jsem nosila kostýmek. V moderní době lidé nemusí být jako já, aby uspěli.
Mezitím přibývá společností, které ve jménu produktivity povolávají zaměstnance zpátky na pracoviště.
Provozovatel alternativní taxislužby Lyft se v současnosti potýká s problémy. Zatímco loni slíbil i nadále „plnou flexibilitu“, nedávno uvedl, že od lidí začne vyžadovat docházku. Podle nového generálního ředitele se firemní záležitosti rychleji řeší tváří v tvář. Opravdu ale tahle strategie funguje? To není tak jisté.
„Mnoho lidí často lobbuje za návrat do kanceláří kvůli zkušenosti, že se to takhle dělalo už za jejich mládí,“ řekla Voxu ředitelka HubSpotu Katie Burke. „Také jsem to tak měla. Vyrůstala jsem s kapesním počítačem Palm Pilot. Do práce jsem nosila kostýmek. V moderní době lidé nemusí být jako já, aby uspěli.“
Chcete číst dál?
Staňte se členy Voxpot Klubu a získejte:
- exkluzivní obsah
- zákulisní informace z reportáží
- plné verze podcastů
- slevu do e-shopu
- pozvánky na akce a debaty
- tištěný magazín Voxpot