• Analýzy
  • Rychlé čtení
  • 27. února 2022

Ochrana před genocidou a boj s nacisty. Jak píšou o válce ruská média?

Ukrajinská armáda během boju na východě země v roce 2015 / Foto: Ministry of Defense of Ukraine / CC BY 4.0 /
Ukrajinská armáda během boju na východě země v roce 2015 / Foto: Ministry of Defense of Ukraine / CC BY 4.0 /
Autor
Eva Čeplová
Celý svět od čtvrtka s hrůzou sleduje vojenskou invazi Ruska na území Ukrajiny. Světová média prakticky nehovoří o ničem jiném. Výjimkou nejsou ani hlavní ruské zpravodajské kanály. Jejich způsob prezentování událostí se však výrazně liší od zbytku světa, což může mimochodem znamenat nebezpečné bezpečnostní riziko skrze dezinformační weby a profily i pro Českou republiku.

Speciální vojenská operace na ochranu Doněcké a Luhanské lidové republiky. Pod takových názvem představují ruská státní média nynější vpád.

Celá akce je veřejnosti vysvětlována jako takzvaně „demilitarizační a denacifikační“. Podle ruských státních sdělovacích prostředků ničí Kreml pouze vojenskou infrastrukturu Ukrajiny, nijak neútočí na civilní obyvatelstvo, ani na obytné části. Pokud na takové prostory dopadají rakety, pak jen zásluhou ukrajinské armády či banderovců. Veškeré bombardování připisuje Kreml, státní noviny a televize Kyjevu, přičemž jsou to prý Ukrajinci, kdo používají ženy, děti a staré lidi jako živé štíty. A důvod? Jde přece o ochranu ruského obyvatelstva, které ohrožuje kyjevská nacistická žumpa jak na Donbasu, tak i v budoucnu v samotném Rusku. A to vše v režii zločinecké NATO a USA.

Virtuální prostor je nyní zkrátka vedlejší bitevní pole. Dezinformační kampaň jede na plné obrátky a s množícími se informacemi o kremelských raketových útocích na ukrajinská města stále více sílí. Kybernetická agrese se stupňuje. Videozáznamy z front jsou tak katastrofální, že je musí ruská média pro své diváky přehlušit.

Západ pokračoval v pěstování nenávisti, pokračoval v pumpování Ukrajiny zbraněmi, protože už více než sto let sní o tom, že proti sobě postaví naše bratrské národy.

První hodiny okupace nebylo ze zpráv na hlavním zpravodajském serveru Rossijskaja Gazeta vůbec jasné, že ruská armáda nebojuje pouze na Donbasu, ale vstoupila rovněž na území ovládané Ukrajinou. Až později začaly přibývat informace potvrzující fakt, že se ruská armáda rozhodně nesoustředí pouze na Doněckou a Luhanskou oblast. Zveřejňovány jsou na informačním vlákně zejména zprávy, které zachycují aktuální dění v Donbasu. O zbytku Ukrajiny se raději mlčí. Stejně tak se nepíše o ruských ztrátách či neúspěších. Naopak ruské ozbrojené síly spolu s vojáky donbaských republik jdou vpřed. Ukrajinské vojáky ruské médium překřtilo na „nac-bataliony“ (nacistické bataliony).

Čtěte také: Mohou Rusku vítězství na Ukrajině překazit odbojáři?

V sobotu odpoledne, třetí den bojů, čekalo na čtenáře na hlavní stránce serveru Rossijskaja gazeta oficiální a pěkně emotivní prohlášení Ruské vojenské historické společnosti. „Bezmocnost diplomatických prostředků je politováníhodná také proto, že Západ pokračoval v pěstování nenávisti, pokračoval v pumpování Ukrajiny zbraněmi, protože už více než sto let sní o tom, že proti sobě postaví naše bratrské národy“, stojí v dokumentu. Obviňování Západu z nenávisti a rozpoutání války pokračuje i v dalších částech prohlášení.

Ukrajinská fabrika na „fejky“

Na záběrech státní ruské televize Rossija 24 se objevuje neznámý hořící činžovní dům na předměstí Kyjeva. Podle slov reportéra se ruským vojskům podařilo zničit údajné „centrum informačně-psychologických operací“. To mělo mít údajně na starost vytváření nepravdivých videí a zpráv a jejich šíření na sociálních sítích.

Reportáž kupříkladu ukazuje fotografie ukrajinských mužů, kteří se v rámci mobilizace loučí se svými dětmi. Tvrdí se v ní však, že snímky jsou ukrajinský podvrh a celé vyznění reportáže varuje před masovou propagandistickou „válkou“ Západu a Ukrajiny.

Prokremelský kanál Rossija 24 publikuje z Ukrajiny různá videa prakticky každou půlhodinu. Oblíbeným námětem ruského programu jsou v tuto chvíli rovněž příběhy ukrajinských vojáků, kteří přešli na stranu ruské armády, nebo se vzdali. Tyto příklady přebírají a ukazují i jiná státní média.

Ruští vojáci nám přišli pomoct

Na stanici Russia Today neběží prakticky nic jiného než přímé translace z míst, kde se nic neděje, a rozhovory s obyvateli Luganské a Doněcké republiky. Ti na videozáznamech děkují ruské armádě za záchranu, jídlo, léky a vyprávějí o tom, jak jim poskytla humanitární pomoc. Což je zřejmě pravda. Rusko evidentně stojí o to naklonit si co nejvíce obyvatel Ukrajiny, zejména ve východních částech a minimálně v donbaských republikách se mu to i daří. „Přivítání“ ve zbytku země ale raději nezveřejňuje.

Státní média rovněž mnohé zprávy dezinterpretují a účelově lžou. Příkladem je boj o Melitopol. Rusové ještě v sobotu dopoledne tvrdili, že město na východě země mají plně pod kontrolou. Tuto informaci však vyvrátili následně Britové. Podobně prokremelská média uvádějí, že třináct ukrajinských pohraničníků, kteří byli zabiti při obraně strategického Zmijího ostrova, ve skutečnosti žije, je v bezpečí a vrací se k rodinám. To se bohužel rovněž ukázalo jako nepravda. Prvotní vyjádření ukrajinské armády a prezidenta Zelenského dnes mírnila pohraniční služba, podle které by mohla třináctka vojáků putovat na Krym. Dále Moskva opakovaně tvrdí, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj utekl z Kyjeva, byť tato slova on sám vždy posléze dementoval.

Pro obyčejné Rusy představuje státní zpravodajství ústřední zdroj informací. Není divu. Svoboda opozičních médií je v Rusku dlouhodobě tvrdě oklešťována, potírána a napadána. Jak naznačují komentáře pod videozáznamy prokremelských stanic na Youtube, řada z tamních obyvatel postrádá dlouhodobě důvěru v prozápadní média. Pravdu okolo kremelské agrese na Ukrajině se však ruský člověk ze státního zpravodajství nedozví.

Tím spíše, že ruský cenzurní úřad Roskomnadzor vyzval v posledních dnech určitá média, aby „správně“ informovala o ruském útoku na Ukrajinu. Mají se především vyvarovat interpretacím o tom, že Rusko do země provedlo invazi. V opačném případě dotyčnému tisku, televizi serveru hrozí vysoká pokuta.

I přes masivní kremelskou kampaň, která nyní prostupuje vedle standardních zpravodajských kanálů i sociálními sítěmi, je však v současnosti šance, že existence celosvětově používaných platforem jako Facebook, Telegram, Twitter či Instagram dá alespoň části Rusů nahlédnout do skutečnosti.