Podcast

PULS | „Trenduje“ i feminismus. Jak trendy odrážejí společenské klima?

Trendy nás obklopují, odrážejí stav společnosti, politiky, kultury – jsou prostě všude kolem nás. V novém Pulsu uslyšíte trendspotterku Pavlínu Louženskou a antropoložku Marii Heřmanovou mluvit o tom, jak trendy vznikají. Dozvíte se, co je hype a co megatrend. A také proč se část Gen Z vymezuje proti udržitelnosti, nebo že by Barbie nebyla tak úspěšná nebýt širších společenských trendů.

„V kontrastu vůči trendům mluvím o různých sentimentech, které ve společnosti vnímáme. Na jedné straně stojí aspirativní clean girl, primárními sentimenty jsou ale nihilismus, únava nebo tzv. globlin mode – touha ležet na gauči před televizí, jíst čínu a u toho scrollovat instagram a sledovat, jak holky cvičí. Jde o kontrast toho, jak jsme všichni unavení, versus estetiky, kterou si v produktech kupujeme,“ popisuje v Pulsu trendspotterka Pavlína Louženská.

Poslechněte si také: PULS | Potřebujeme vůbec ještě OSN?

„I z feminismu se stal trend. Stala se z něj estetika, popkulturní hnutí,“ říká v podcastu antropoložka Marie Heřmanová ze Sociologického ústavu AV ČR.

„Na jednu stranu na to můžeme nadávat, že je feministické hnutí komodifikované a kooptované systémem. Což je důležitá kritika, která správně zaznívá třeba u filmu Barbie. Z druhého pohledu se ale dá říct, že před 20 lety se o tomto tématu nemluvilo vůbec. A teď dominuje nejnavštěvovanějšímu snímku minulého roku,“ poukazuje Heřmanová.

Jaká by podle sociálních sítí měla být žena? Co bude „trendovat“ v letošním roce? Mohou být influenceři a influencerky vůbec ještě apolitičtí? A vznikají trendy zvrchu, nebo odspodu? Pusťte si novou epizodu buď na webu, nebo ve Spotify či Apple Podcasts. 

Témata: Toxická maskulinita, Trendy, Udržitelnost, Feminismus