Voxpot

Reportáže Globalizace

Superobří lodě, zablokované přístavy a zpomalující globalizace. Kam míří námořní přeprava?

Raketová inflace, nedostatek zboží a uvězněné lodě už třetí rok trápí světovou ekonomiku. Sankce na ruské zboží, ropu i plyn jsou jen další v řadě problémů globální námořní přepravy. Kořeny jejich problémů ale sahají ještě hluboko před pandemii.

Ondřej Zacha Aneta Václavíková

snimek-obrazovky-2023-03-18-v-22.05.09

Reportéři Voxpotu se vydávají do Rotterdamu zjišťovat, kam až můžou vyrůst superobří lodě, proč se námořní přeprava stále potýká s dopady covidu nebo jak se těžká doba podepsala na pracovních podmínkách námořníků. Sledujte naši nejnovější reportáž přímo zde ⬇️⬇️⬇️

Může za vysoké ceny v obchodech jen válka v Evropě a důsledky Covidu, nebo existuje i skrytý problém, který se dotýká samotného základu fungování globální ekonomiky? Systémové problémy pronásledují extrémně levnou kontejnerovou dopravu od jejího zrodu a pohled na to, kam dostala pandemie celé toto odvětví za pouhých pár měsíců, může naznačit, jak bude vypadat budoucnost globalizace.

Celé odvětví s bilionovými obraty totiž stojí na těžko snesitelné práci levných pracovníků, kterým covid z kontejnerových lodí udělal plovoucí vězení a někdy i márnice s místem posledního odpočinku mezi plesnivými rajčaty. Zároveň může být námořní doprava tak levná jako dnes jen na úkor životního prostředí. A to se teď bude muset změnit. Evropský Green Deal totiž zahrnuje i dekarbonizaci dopravy zboží do Evropy. I když se klíčový rok 2050 rychle blíží, rejdaři stále nemají ekologickou alternativu.

Reportér: Ondřej Zacha Kamera: Aneta Václavíková Střih: Natália Bučková Hudba: BakE Lite Zvuk: Pavel Horkel Grafika: Tomáš Urbánek, Martin Střálka

Vznik této reportáže byl podpořen grantem pro středo- a východoevropské novináře od Meridian International Center, Embassy of the United States in Paris a US Department of State.

Více k tématu Globalizace