Politika

25. 09. 2025, 10:40

Volte náš vibe. Česká politika se učí zaplavit TikTok

Jolana Humpálová

Už nejde jen o virální tanečky | Ilustrační obrázek: Voxpot / TikTok / Unsplash
Už nejde jen o virální tanečky | Ilustrační obrázek: Voxpot / TikTok / Unsplash

Český politický TikTok už neplní jen převlékání se za hranolky a mazlení s oslíky. Jak strany před volbami zkouší zaujmout voliče skrze sociální síť, která přestává být doménou mladého publika?

Před necelým rokem jsme sledovali chaos v Rumunsku. V prvním kole tamních prezidentských voleb tehdy překvapivě zvítězil krajně pravicový kandidát Călin Georgescu, kterému úspěch zajistila zejména masivní kampaň na sociální síti TikTok.

Od nečekaného úspěchu se o vlivu této sítě v politice mluví násobně více. A úderná videa „na výšku“ a především přítomnost na TikToku se v posledních letech zařadily do repertoáru politického marketingu.

Také čeští politici a političky i celé strany se na TikTok postupně uchýlili. Na koho tam strany a politici cílí? A může někdo z nich zopakovat rumunský scénář?

Čtěte také: Călin maybe? Jak podezřelý kandidát rozdělil Rumunsko

Ano, bude reel

Zatímco tak Tomio Okamura z SPD ve svých postech pravidelně vyjmenovává, co je s Českem podle něj špatně a co mu hrozí, lídr STAN Vít Rakušan se ve videích zaměřil hlavně na diskuzi s voličstvem.

Regulace politické reklamy

Politická reklama je na Tiktoku i dalších sociálních sítích zakázaná. Odbornictvo se však shoduje, že vymáhat zákaz je složité a platforma v mnoha případech politickou reklamu „nepozná“.

Alena Schillerová z ANO proslula následováním tiktokových trendů a předseda hnutí Andrej Babiš zase vsadil na image „postaršího sympaťáka z lidu“, se kterým se lze ztotožnit.

Právě hnutí ANO platí za stálici českého „politického“ TikToku. Na síti rozjelo účty jednotlivých tváří jako jedno z prvních na scéně a ten Babišův má v současnosti největší dosah z politických představitelů: nasbíral přes šestkrát více sledujících (199 tisíc) než třeba účet premiéra Petra Fialy (32,1 tisíc).

Za úspěchem Babišova hnutí na TikToku však nestojí jen vytrvalost. „TikTok má specifický způsob komunikace. Více než o nějaké konkrétní sdělení jde o předání vibu, emocí nebo autenticity,“ vysvětluje Voxpotu datový analytik Josef Šlerka z webu Investigace.cz.

@andrejbabis

Jsem zpátky 😎

♬ původní zvuk - Andrej Babiš

Najít „správný vibe“ se podle něj komunikačnímu týmu ANO podařilo. „Zkoušeli různé strategie – tanečky Aleny Schillerové jsou legendární. U Andreje Babiše ale vychytali otázku toho pocitu a nálady, které dovedně kombinují s politickou zprávou,“ hodnotí Šlerka.

Po pokusech a omylech postavil tým ANO kampaň zaměřenou na mladé lidi, která podle dosavadních průzkumů u nejmladší voličské skupiny zaznamenává úspěchy.

Potvrzuje to i analytik z ústavu STEM Martin Kratochvíl: „Viděli jsme, že pod dojmem kampaní začali lidé ve věku 18–29 let více zvažovat hnutí ANO, přičemž dříve pro ně bylo marginální. Během letošního roku se to ale otočilo.“

Motor nejen pro mladé

Na TikToku se velmi dobře daří i antisystémovým stranám a jejich kandidátstvu. Na české scéně jde především o SPD a Motoristy sobě.

Jak početné je mladé voličstvo?

V Česku žije zhruba 8,5 milionu lidí starších 18 let – tedy potenciálních voličů a voliček. Z toho 15,5 procenta tvoří lidé ve věku 18-29 let, tedy zhruba 1 317 500 osob. K volbám by podle odhadů mohly přijít přibližně dvě třetiny z nich.

Zmiňovaný Okamura na síti nasbíral přes 93,3 tisíc sledujících a jeho nejvirálnější videa mají kolem milionu zhlédnutí. Často sdílí výstřižky ze svých vystoupení ve sněmovně nebo třeba na CNN Prima News.

Kromě lídra strany umí na TikToku zaujmout i Jindřich Rajchl z krajně pravicového PRO, který letos do sněmovny kandiduje za Okamurovo hnutí.

„Hnutí SPD a naši členové využívají aktivně sociální sítě k oslovení občanů. Zejména i TikTok. Jeho prostřednictvím se snažíme oslovit jak mladé voliče, tak širokou veřejnost,“ odpověděla stručně mluvčí SPD Lenka Čejková na dotaz, jak hnutí k této sociální síti přistupuje a koho chce oslovit.

I středočeský lídr Motoristů a europoslanec Filip Turek slaví na síti úspěchy, zejména u mladých voličů. Ostatně – hnutí si u této voličské skupiny vede dobře i v průzkumech, jak potvrzuje analytik Kratochvíl.

Ukázka obsahu z tiktokového účtu Filipa Turka

„V nejmladší skupině voličů a voliček se daří novým politickým formátům. Typicky hnutí Motoristé sobě, které vede více u mužů,“ upřesňuje odborník.

Právě mladé voličstvo se často dává do souvislosti, někdy i do rovnítka s TikTokem. Situace je ale složitější.

„TikTok měl dlouhou dobu pověst sítě, která je vysloveně pro mladé. Dnes ale vidíme, že už to tak úplně není. Nejde ještě o ‚catch-all‘ médium, ale sledujeme, že už tam jsou i starší generace,“ vysvětluje pro Voxpot datový analytik Josef Šlerka.

Podle odborníka na sociální sítě Daniela Dočekala již nelze předpokládat, že na TikToku najdeme jen mladé lidi. „TikTok je větší než Instagram a o něco menší než Facebook, který má ale mraky mrtvých účtů. Už dávno jde o průřez celou populací,“ doplňuje Dočekal.

Otázka tak nezní, zda je TikTok sítí mladých lidí, ale které věkové skupiny ho považují za primární zdroj informací. Právě tam začínáme sledovat zásadnější rozdíly.

Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.

Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.

Jolana Humpálová

Více článků od autora