
Za první půlrok do Velké Británie připlul rekordní počet běženců ze severní Francie. Pašerákům přináší lukrativní byznys tisíce eur a zároveň je nutí hledat nové cesty, jak unikat francouzské policii.
Ticho letního rána na jedné francouzské pláži přerušovalo jen tlumené šumění vln. Náhle ho rozetnul burácivý zvuk motoru.
Zpoza obzoru se vyřítilo volvo, projelo pískem až k vodě, rychle z něj vyskákali lidé a sundali člun, připevněný na střeše vozu.
Během pár minut s člunem zmizeli ve vodách Lamanšského průlivu. Daleko za sebou zanechali opuštěný vůz, marně vyhlížející své nedávné majitele.
„Oni se vždycky přizpůsobí,“ komentoval nezvyklý výjev jeden francouzský policista. Co se právě na jinak poklidné pláži na severu Francie odehrálo? A kdo jsou „oni“, o kterých mluvil?
Výnosný systém
Skupina pašeráků právě odplula pryč se svým „nákladem“ – s běženci, zoufale toužícími se dostat ze severní Francie do Velké Británie.
Pašerácký byznys je natolik výnosný, že se pašujícím vyplatí nechat auto svému osudu na pláži a jednoduše odplout pryč.
Letos už k britským břehům připlulo na dvacet tisíc běženců.
V propracovaných pašeráckých sítích hraje každý jasně danou roli. Někteří jen střeží pláže, jiní nabírají migranty čekající v moři.
Jakmile je dostanou do člunu či malé loďky, k autům už se nevracejí – dobře ví, že se po plážích pohybuje vůbec nejvíce francouzských policistů a při odjezdu by se vystavili zadržení.
Někteří pašeráci část cesty plují s migranty a doprovodnou loďkou se vrátí zpět do Francie. Další při vylodění předstírají, že jsou také běženci a do Francie se vrací různými cestami.
Jiní pašeráci ani do loďky nenastoupí, jen zařídí veškerou logistku a zaplatí vybranému běženci, aby s loďkou doplul k britským břehům.
Čtěte také: Češi rozpletli dosud největší pašeráckou síť, běžence vozila „prémiovou“ cestou
Od začátku letošního roku do konce června takto k britským břehům připlulo dohromady na dvacet tisíc běženců na různých nestabilních bárkách a člunech – o sedm tisíc víc než ve stejném období loňského roku.
Jde tak nejen nový rekord, ale i meziroční skok o téměř polovinu.
Pašerák se přizpůsobí
Britský premiér Keir Starmer opakovaně prohlašoval, že pašerákům a jejich klamavému byznysu zasadí ránu, a je proto pod stále silnějším tlakem. Malé bárky a čluny převážející migranty za jejich britským snem byly i jedním z hlavních témat nedávné návštěvy francouzského prezidenta Emmanuela Macrona.
Pašeráci lidí hledají různé cesty, jak se vyhnout radary a dalšími technologiemi vybavené francouzské policii a jejím neustálým pokusům zadržet běžence, než se dostanou do vody. Na plážích probíhají podobné výjevy jako ten z úvodu stále častěji a opuštěných aut přibývá.
Pašeráci navíc v poslední době vedle běžných vozidel používají i nákladní auta plná připravených člunů. „Přivezou je přímo na pláž a celá operace pak proběhne velmi rychle,“ popsal zdroj blízký francouzským pohraničním silám.
Nedávno například dorazil podobný vůz s třiceti migranty na pláž v Étaples. „Měli jsme tu i náklaďáky, které dorazily na poslední chvíli z velké dálky. Nemůžeme zastavovat všechny kamiony, takže se jim daří uniknout,“ doplnil.
Přestože francouzské úřady tvrdí, že se úspěšné zachytávají více než dvě třetiny pašeráckých člunů a bárek ještě před vyplutím na moře, pašeráci mění taktiku, aby svá „lodní taxi“ vypravili z nových míst, jinak a hlavně – ještě rychleji.
Místo nafukování lodí ukrytých v dunách podél písčitého pobřeží a tedy i blízko policejním hlídkám, raději hledají jiné oblasti. Ty leží i desítky kilometrů daleko od hlavních pláží, odkud se dříve k britskému pobřeží vyplouvalo ve velkém.
Někdy si k přípravě vyberou lesy, jindy dobře ukrytá místa třeba i daleko od řek, vlévajících se do moře.
Příkladem může být třeba řeka Canche ve francouzském departement Pas-de-Calais, vtékající poblíž Étaples přímo do Lamanšského průlivu. Kvůli zvýšené aktivitě pašeráků nechali policisté právě na jejím toku vybudovat zábrany, táhnoucí se přes celou její šířku.
Podle francouzské policie si pašerácké gangy působící v regionu poblíž Calais někdy vyhlédnou i zemědělské budovy – dokonce se objevily případy, kdy vyhrožovali farmářům, kteří by na pašeráky chtěli upozornit.
Taxi, prosím
Jakmile se člun dostane na vodu, a následně dál na moře, krouží podél pobřeží a nabírá běžence, čekající často už po pás ve vodě. I proto se o taktice mluví jako o „lodním taxi“, které vyzvedává platící „zákazníky“. Jak vypadá odvoz v praxi?
Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.
Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.