Voxpot

Analýzy Politika

Evoluce impérií: Jak zanikají velmoci?

Proč dochází k zániku impérií? A bude osud Ameriky stejný? Takové dotazy jsou podle odborníka na globální strategické záležitosti Johna Andrewse v dnešním nestabilním světě stále naléhavější. Impéria totiž podle něj stále existují a my v překladu přinášíme jeho zamyšlení nad úvodními otázkami.

John Andrews

 Following In The Footsteps Of The Dear Old Dad British Empire WW1 Poster 1914 1918

Plakát Britského impéria za první světové války / Zdroj: Wikimedia Commons / public domain

Po skončení summitu G7, který odhalil oslabený status této skupiny, je na místě se ptát, kde v dnešním světě leží otěže moci. Organizace spojených národů má 193 členských zemí (jako poslední se v roce 2011 přidal zbídačený Jižní Súdán).

Generální tajemník OSN António Guterres v roce 2016 řekl, že je každá země technicky zavázána „hodnotám zakotveným v Chartě OSN: míru, spravedlnosti, respektu, lidským právům, toleranci a solidaritě“. Jenže ačkoli jsou ve Valném shromáždění hlasy členských států rovnoměrně rozprostřeny, nikdo by se neodvážil tvrdit, že má každý z nich stejnou váhu.

Snaha Číny stát se supervelmocí se rodí nejen ze současné politické reality, ale také z hluboce zakořeněného rozhořčení nad „stoletím ponížení“.

Místo toho v něm dominuje pět stálých členů Rady bezpečnosti – Spojené státy, Čína, Rusko, Francie a Velká Británie. Každý z nich má totiž právo veta nad čímkoli, co by si mohlo přát zbylých 192 členů. To je důvod, proč může Izrael díky podpoře USA bezstarostně ignorovat bezpočet rezolucí OSN a proč Sýrie před dekádou díky ruské a čínské náklonnosti jednoduše unikla sankcím za použití chemických zbraní.

Vzhledem k nepřiměřené moci, kterou „stálá pětka“ disponuje, sdílí totiž tyto státy starý, jednoznačně britský smysl pro impérium. Autoři dvou nedávných knih o impériích – Lawrence James a Nandini Das – sice nenabízejí řešení, jak by se mohla, nebo spíše měla, OSN reformovat, myslím si ale, že by s tím souhlasili.

Odborník na roli Britů ve světových záležitostech James v knize Lev a drak (v originále The Lion and the Dragon) popisuje vztahy Británie s Čínou od Opiové války v 19. století až po britské odevzdání Hong Kongu Číně a dnešní napětí ohledně Tchaj-wanu. Profesorka na Oxfordské univerzitě Das se pak v knize Námluvy s Indií (v originále Courting India) soustředí na počátky Britského impéria a jeho chamtivý vstup do tehdejší Mughalské říše v Indii.

Čtěte také: Čínská stadionová diplomacie má získat africká srdce i minerály

Historie ukazuje, že impéria tu s námi stále jsou. Američanům hrdým na to, že svrhli krále Jiřího III., se sice tato myšlenka příčí, ale jejich vojenská, technologická a obchodní moc je stejně imperiální a všudypřítomná, jako byla kdysi britská teritoriální nadvláda. James poznamenává, že za převážně stabilní mezinárodní vztahy po druhé světové válce můžeme děkovat Pax Americana. Stabilita převládala i během příhodně pojmenované studené války se Sověty (a americkým impériem).

Věčnou otázkou pak zejména v obdobích geopolitických otřesů není jen to, jak impéria vznikají, ale také jak zanikají. Přestože se Británie a Francie stále oddávají vzpomínkám na své tehdejší říše, už dávno se ve skutečnosti smířily s tím, že jsou přinejlepším „středními mocnostmi“.

Od Suezské krize v roce 1956, kdy hrozba amerických sankcí donutila Británii, Francii a Izrael stáhnout se z egyptského Suezského průplavu, následuje Velká Británie v mezinárodních otázkách americký příklad. (Odmítnutí britského premiéra Harolda Wilsona vyslat v 60. letech vojáky do Vietnamu je pak výjimka potvrzující pravidlo.) Francie ve stejném čase hledala útěchu v kolektivní náruči společenství, z něhož se později stala Evropská unie.

Pokud jde o ostatní členy stálé pětky: Rusko Vladimira Putina se beznadějně snaží zvrátit rozpad Sovětského svazu (podle jeho slov šlo o „největší geopolitickou katastrofu“ dvacátého století) a obnovit říši Petra Velikého. Čína se pak, do jisté míry oprávněně, považuje za zemi s globálním vlivem, která může soupeřit s americkým impériem.

Právě snaha Číny stát se supervelmocí se rodí nejen ze současné ekonomické a politické reality, ale také z hluboce zakořeněného rozhořčení nad „stoletím ponížení“ (1839–1949), které utrpěla rukou evropských (a japonských) imperiálních mocností.

Podobné nálady samozřejmě ovlivňují i Putinův revanšismus stejně jako odmítavý postoj indického premiéra Naréndry Módího k britským pobrexitovým nabídkám diplomatického sbližování. Slovy často citovaného Williama Faulknera: „Minulost není nikdy mrtvá. Ani nepominula.“

Cesta do Indie

Proč zanikají impéria? Otřepanou odpovědí je, že se stávají oběťmi svého vlastního úspěchu, jsou příliš veliká, příliš zkorumpovaná a příliš vyčerpaná na to, aby odrazila energické nováčky. To tvrdil už ve čtrnáctém století arabský filosof Ibn Chaldún: Říše jsou jako živé organismy: rostou, zrají a umírají.

Jak ukazuje úžasně propracovaná kniha Nandini Das, Mughalská říše byla už téměř zralá, když v roce 1600 dorazili Britové. Její muslimští vládci, kteří měli kořeny ve Střední Asii, jsou fascinující postavy. Císař Džahágír, štědrý mecenáš umění, byl závislý na opiu a víně, zatímco jeho manželka Nur Jahan v rukou držela značný politický vliv.

Velkým rizikem dneška je, že by se Čína a Amerika mohly ocitnout ve válce stejně tak náhodou, jako záměrně.

Císařův syn Šáhdžahán byl „králem světa“, jehož láska k manželce Mumtáz Mahal je vyobrazena v Tádž Mahalu. Mughalská Indie byla jak místem nesmírného bohatství, tak i baštou náboženské tolerance (na rozdíl od Evropy s její dlouhá staletí trvající inkvizicí proti muslimům, židům a kacířům).

Oproti Mughalské říši bylo v době jejich střetu Britské impérium ještě v plenkách. V knize Námluvy s Indií autorka vypráví příběhy z mughalského dvora – velvyslance krále Jakuba, Thomase Roea. Ten setkání spíše vydržel, než aby si je užíval. K tomu navíc Das nabízí bohatý popis jakobínské Anglie od vzestupu z první alžbětínské éry a soupeření s Portugalskem, Španělskem, Francií a Holandskem.

Hlavním pramenem jsou Roeovy vlastní deníky, ale také kulturní vykladači doby – od Williama Shakespeara po básníka Johna Donnea (Roeova přítele). Šlo o Anglii plnou energie, hledající štěstí v Americe a Indii. Ani zdaleka ovšem nebyla tak sofistikovaná, jak si dvořané jako Roe zřejmě mysleli.

Čtěte také: Všichni královnu Alžbětu neoplakávají. Spíše než jistotu jim připomíná krvavá jatka

Ve skutečnosti Roe představoval prakticky karikaturu Angličana v zahraničí. Odmítal se učit jakýkoli jazyk, který by mu na jeho misi mohl pomoci (ať už to byla perština nebo turečtina), a trval na tom, aby on i jeho zaměstnanci nosili anglickou vlnu a hedvábí. A to i během babího léta. Nakonec začal obdivovat pragmatickou toleranci mughalské společnosti, zůstával ale přesvědčen o nadřazenosti Anglie a protestanského křesťanství. Nikdy by si nedovolil „stát se domorodcem“.

Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.

Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.

Více k tématu Politika