Voxpot

Podcast Propaganda

PULS | Každá země chce být David, ne Goliáš. Propaganda sází na osvědčené narativy

Propaganda všude kolem nás. Některá média před ní varují, jiná ji zase šíří a na sociálních sítích je všudypřítomná. Kde se ale vzala? Na to odpovídá nový Puls s britským historikem Nickem Cullem. „Přetrvávající archetypy nás ponoukají, abychom si ve vesmíru dobra a zla našli místo. Abychom podpořili Davida a vzdorovali Goliášovi,“ vysvětluje v epizodě.

Jolana Humpálová

Podcast

PULS

PULS | Každá země chce být David, ne Goliáš. Propaganda sází na osvědčené narativy

kopie-navrhu-puls-dots-photo-web-2

Zprávy o tom, že Spojené státy vedou „biologickou válku“, se šíří už celé dekády. Ať už v souvislosti s korejskou nebo studenou válkou, nebo třeba současným konfliktem na Ukrajině. „Když se na taková tvrzení podíváme z pohledu propagandy, je to jako poslouchat stále stejnou písničku. Jako kdyby to byla předělávka nějakého starého songu,“ podotýká v Pulsu britský historik Nick Cull z americké University of Southern California. 

Podle Culla se opakují i další narativy: „Jako kdybychom měli k dispozici jen nějaké omezené množství témat, které rozeznáváme, když propukne válka. Co se ale změnilo: četnost takových příběhů roste, stejně jako je stále jednodušší je šířit. Podstata však zůstává stejná – země X je dobro, země Y zlo.“

Poslechněte si také: PULS | Britský velvyslanec: Odchod z EU jsme podcenili. Klimatické ambice máme pořád

Na zemích, které jsou ve válce, lze vysledovat určité archetypy. Nejočividnější je boj dobra se zlem: snaha udělat ze své země tu „dobrou”.

„Podle mě je ale ještě mocnější myšlenka toho, která země je ‚menší nebo větší mocnost‘, již reflektuje příběh Davida a Goliáše. Podíváme-li se na jejich souboj, jako lidé z nějakého důvodu sympatizujeme spíše s Davidem. Státy, které se snaží vysvětlit válku, která propukla, se tedy často snaží prezentovat jako „slabší strana, která je zastíněná tím hrozným, ohrožujícím sousedem“,“ vysvětluje historik. 

V epizodě mluví Cull i o roli masmédií a sociálních sítí. „Pokud můžeme říci, že tři nejhorší epizody v historii lidstva zhoršily, možná přivedly k varu masmédia, znamená to, že nástup sociálních sítí a destabilizace, které přináší, by nás měly velmi znepokojovat,“ upozorňuje s tím, že regulace sítí je podle něj zásadní. 

Kdy se začal používat termín propaganda? Co má společného s uměním? Zvykáme si příliš snadno na neobvyklé situace? Proč jsou memy efektivní forma propagandy? Pusťte si novou epizodu buď na webu, nebo ve Spotify či Apple Podcasts.

Jolana Humpálová

Jolana Humpálová

Více článků od autorky

Více k tématu Propaganda