Byznys

07. 05. 2024, 06:00

Dlouhý pád Boeingu pokračuje. Experti mluví o hrozícím „znárodnění“

Matěj Schneider

Letadla Boeingu. Foto: Shutterstock

Boeing byl dříve „perlou v koruně“ Spojených států. Dnes se ale topí v problémech. Z vedení firmy odchází současný ředitel a vypadá to, že americké úřady jsou připraveny nad Boeingem – soukromou společností – vládnout tvrdší rukou, než jak bylo dosud zvykem.

„Nebudu chodit okolo horké kaše: jde o krytí zločinu,“ řekl před několika týdny senátorům Ed Pierson, bývalý manažer washingtonské továrny spadající pod firmu Boeing. Na Kapitolu letos probíhá celá řada slyšení, která mají pomoci vysvětlit stále se zhoršující potíže největšího amerického výrobce letadel. O život přišly stovky pasažérů. Zemřeli také už dva whistlebloweři, kteří proti firmě vypovídali. 

Současný výkonný ředitel Boeingu David Calhoun nedávno oznámil, že na konci roku odstoupí. Najít jeho nástupce je ale velký oříšek. A není příliš divu: Boeing se potýká s velkým množstvím problémů.

„Máme jednoho výrobce letadel, a ten neumí vyrábět letadla. Vedení aerolinek ale letadla potřebuje. Proto podporují asertivní postup vlády vůči společnosti Boeing,“ vysvětluje pro Voxpot Matt Stoller, antimonopolní expert z think tanku American Economic Liberties Project.

Ještě nedávno byl přitom Boeing miláčkem amerických politiků, kteří pro firmu byli ochotni udělat cokoliv. „Na konci svého prezidentství očekávám od Boeingu zlaté hodinky, protože vím, že jsem na seznamu jeho nejlepších prodejců,“ chlubil se v roce 2013 tehdejší prezident Barack Obama.

Na přelomu let 2018 a 2019 však letadla Boeingu zasáhly dvě nehody, které přitáhly pozornost ke zhoršující se kvalitě jeho strojů. Během zhruba pěti měsíců totiž spadly hned dva letouny Boeing 737 MAX. Katastrofy indonéských a etiopských aerolinek si úhrnem vyžádaly na 346 obětí.

Za těmito pády stály potíže systému MCAS. Letouny 737 MAX mají totiž oproti starším modelům trochu jinak umístěné motory. Kvůli tomu mohou mít tendence během letu zvedat přední část stroje. Aby toto nečekané „chování“ výrobce vyrovnal, přišel Boeing se systémem MCAS, který měl příď opět srážet směrem dolů.

Problém je, že o tomto novém systému dostatečně neinformoval piloty. U obou nehod v letech 2018 a 2019 se dostali do situace, kdy takřka nedokázali letouny ovládat. Všemu se přitom výrobce mohl vyhnout, kdyby nechal piloty na fungování systému MCAS správně vyškolit.

Politické vazby a nové trable

Vedení Boeingu se ale chtělo vyhnout drahému zaučení pilotů na nový typ letounů a systému MCAS. Rozhodli se proto tvářit, že 737 MAX se od starších typů až tolik neliší. A výsledkem byly dvě tragédie. „Poté, co v první nehodě zahynulo 189 lidí, věděli, že je něco špatně. A všichni v Boeingu věděli, že se to stane znovu. Otázkou nebylo, jestli se to stane, ale kdy,“ vysvětluje Tkacik.

Následovalo vyšetřování amerického ministerstva spravedlnosti, které na počátku roku 2021 dospělo k tomu, že se firma pokusila podvést americký federální letecký regulační úřad (Federal Aviation Administration, FAA), aby navýšila své zisky. Přesto ale Boeing unikl větší újmě.

„Rodinní příslušníci 346 mrtvých a letečtí odborníci byli všeobecně šokováni podmínkami dohody o odložení trestního stíhání, která Boeingu umožnila vyváznout s pokutou 244 milionů dolarů a de facto tříletou podmínkou,“ vysvětluje Tkacik píšící pro časopis American Prospect.

Těsně předtím, než mělo tříleté podmínečné období vypršet, zasáhla Boeing další série skandálů. Hned v prvních dnech letošního roku se během letu utrhl kus trupu dalšího letounu Boeing 737 MAX, který byl nucen nouzově přistát v Portlandu.

Jednalo se o výplňový panel, který u strojů s menší kapacitou zakrývá místo, kde by u vícesedadlových letů dle zákona musel být nouzový východ. Vyšetřování nehody stále probíhá. Zatím odhalilo, že Boeing a jeho subdodavatelské firmy se kontrolám příliš nevěnují a zanedbávají je. Dokonce se objevují pochybnosti, zdali byl panel vůbec pořádně připevněn ke zbytku trupu.

Čtěte také: „Je to jako připojit se do Matrixu.“ Palantir odhalí vše – i to, co existuje jen ve vaší mysli

Ani ne o dva týdny později musel americký ministr zahraničních věcí Anthony Blinken nouzově měnit letadlo na své cestě do Švýcarska na Světové ekonomické fórum v Davosu. Jeho letoun 737 MAX byl odstaven kvůli úniku kyslíku.

Podivná úmrtí

Jako by nestačilo, že z letounů Boeing za letu upadne kus trupu, další tragédie probíhají na zemi. V půlce března byl John „Swampy“ Barnett, jeden z whistleblowerů vypovídajících proti Boeingu, nalezen v Jižní Karolíně ve svém autě mrtvý. Policie smrt vyšetřuje jako sebevraždu.

Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.

Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.

Matěj Schneider

Více článků od autora

Témata: Boeing, Letadla, Byznys, katastrofa