
Některé uživatelky sociální sítě LinkedIn v poslední době zaznamenaly pokles dosahu svých příspěvků. A napadlo je vyzkoušet, jak by stejný obsah zaujal, kdyby svůj profil přepracovaly na mužský.
Desítky žen na Linkedinu záměrně změnily svůj gender na mužský a přepsaly své profily do takzvaného „bro“ jazyka. Většina z nich hlásí dramatický nárůst dosahu.
K experimentu je přivedla série virálních příspěvků, podle nichž algoritmus profesní sítě zvýhodňuje muže a jazyk spojený s „agresivním“ podnikatelským stylem.
Přestože platforma podezření odmítá, anekdotické důkazy o prudkém nárůstu viditelnosti se množí.
Zásadní nárůst engagementu popsala například britská konzultantka Simone Bonnett, která na Linkedinu zkusila vystupovat jako „Simon E“. Zobrazení jejího profilu stouplo o 1600 procent.
Podobně výrazné výsledky zaznamenala i specialistka Megan Cornish: po změně genderu, přeformulování profilu a úpravě svých starších příspěvků vzrostl její dosah během jediného týdne o 415 procent.
Ne všech žen se experiment dotkl stejně. Zejména ženy jiné než bílé barvy pleti hlásily naopak pokles dosahu. Různorodost výsledků tak podle některých expertek odráží spíše hlubší společenské předsudky než přímou algoritmickou diskriminaci.
Podle odbornice na algoritmy Cas Cooper je frustrující spíše širší společenské klima, v němž je „mužský“ styl komunikace považován za autoritativní a profesionální.
LinkedIn tvrzení o genderovém zkreslení odmítá. Síť v oficiálním vyjádření tvrdí, že algoritmus nepracuje s demografickými údaji a používá „stovky signálů“ k vyhodnocení kvality a relevantnosti příspěvků.
Platforma navíc zdůrazňuje, že v posledním čtvrtletí zaznamenala čtyřiadvacetiprocentní nárůst počtu komentářů a významný růst videoobsahu, což může snížit viditelnost jednotlivých postů. LinkedIn údajně také provádí pravidelné kontroly nerovností, včetně těch genderových.
„Bro-kódování“ však podle účastnic experimentu není nový fenomén – spíše je čím dál viditelnější v důsledku změn algoritmu v posledních měsících, kdy zároveň více žen zaznamenalo pokles organického dosahu svých příspěvků.
Řada uživatelských pokusů následně naznačila, že mužští kolegové při sdílení totožného obsahu dosahovali výrazně vyšší viditelnosti.






