

Jedním ze skloňovaných jmen budoucí vlády Andreje Babiše je předseda strany Motoristé sobě Petr Macinka. Jeho zálusk na post ministra životního prostředí ale připomíná žádost lišky dostat na starost kurník.
Aspirující ministr životního prostředí Petr Macinka dorazil na Hrad v masivním šestimetrovém pickupu RAM 1500. Auto, ve kterém představitelé Motoristů jezdí i za nastávajícím premiérem Babišem, má reprezentovat jejich odpor ke klimatickým a ekologickým politikám.
Macinkův zájem o post ministra životního prostředí tak působí jako žádost lišky, aby si mohla trochu zaúřadovat v kurníku.
Již na konci loňského roku Macinka avizoval, že na MŽP pod jeho vedením poteče „zelená krev“. Ministerstvo označuje za největší brzdu české prosperity. Vadí mu, že lidem na resortu jde o „boj s klimatem“ namísto „ochrany přírody“.
Zelenou perlu 2024 za antiekologický výrok získal předseda strany Motoristé sobě Petr Macinka. Rozhodlo o tom 80 členek a členů Komise z 92.
Výsledky ankety „Zelená perla 2024“ (TZ,27.06.2025)https://t.co/JhodlJnQ33 pic.twitter.com/wzljET8GKL
— Miroslav Patrik (@MiroslavPatrik) June 27, 2025
Na člověkem způsobenou klimatickou změnu aspirant na ministra nevěří, navzdory vědeckému konsenzu i čím dál očividnějším extrémům v počasí u nás i ve světě.
Klimatický a ekologický program Motoristů je ze všech parlamentních stran nejhorší. Je tak jasné, že Macinka má o resort zálusk ne proto, aby plnil jeho zákonem dané poslání chránit přírodu, ale aby ho oslabil a zničil.
Destrukce ministerstva životního prostředí patří do dlouhodobějších plánů, v jejichž prosazování byli dosud Motoristé velmi úspěšní. Dlouho věděli, že Andrej Babiš bude potřebovat menšinového partnera. Věděli, že s kým půjde do vlády, do velké míry určí ideologické směřování jeho kabinetu. Věděli, že i s málo hlasy mohou svým voličům zajistit velký vliv.
I s malým Macinkou se dá zahrát velké divadlo… pic.twitter.com/bJjLS26YgE
— David Rangl (@rangl_david) September 18, 2025
Všechny jejich předpovědi se naplnily a i jako nejmenší, sedmiprocentní parlamentní strana budou mít Motoristé velký vliv na české vládnutí v nadcházejících čtyřech letech. Budou tak moci prosazovat i svůj program, který je v oblasti klimaskepticismu daleko extrémnější, než jsou běžné postoje Čechů.
Oligarchové na prvním místě
Motoristy lze považovat za avantgardu trumpismu u nás. Filip Turek byl jedním ze dvou českých politiků, kteří dostali pozvánku na lednovou inauguraci Donalda Trumpa, kde se setkal mimo jiné s nejbohatším mužem světa a tehdejším Trumpovým spojencem Elonem Muskem.
A právě ve snaze být nominován do úřadu, který následně zničíte, se Motoristé zřejmě inspirovali u Muska a jeho kontroverzní agentury pro efektivitu vládnutí (DOGE). Agentura vyházela od ledna 2025 desítky tisíc federálních úředníků, okopírovala citlivá vládní data a ukončila fungování dekády staré rozvojové agentury USAID.
Bylo přitom jasné, že Muskem dosazení loajalisté z agentury sloužili spíše zájmům nejbohatšího amerického oligarchy nežli federální kase.
Čtěte také: Beranidlo jménem Musk. Trump s ním proráží brány federálních úřadů
Odpor Macinky ke klimatickým a ekologickým politikám je určitě autentický. Ochrana životního prostředí je oborem, v jehož jádru nemá být ekonomika, ale péče o zachování přírody a stabilního klimatu pro nás i budoucí generace.
Klimatické a environmentální politiky nám připomínají, že ve světě nejsme sami a že se kvůli ostatním musíme občas omezit. Střídmost a ohled na děti a budoucí generace však nejsou silnými stránkami lidí, kteří se po kočičích hlavách Malé Strany projíždějí v obrovských SUV.
I tak se ale musíme ptát, zda za zájmem Motoristů vést a ničit Ministerstvo životního prostředí nestojí, podobně jako v případě amerického DOGE, ekonomický zájem oligarchů. Největším dárcem Institutu Václava Klause, kde Macinka působí, je miliardář Pavel Tykač, majitel energetické spolčenosti Sev.en, která v Česku provozuje uhelné elektrárny.
Tykač před volbami vyzval k „národní neposlušnosti“ vůči Bruselu a jeho zeleným politikám. Petr Macinka by mohl z MŽP takovou národní neposlušnost snadno koordinovat. Motoristé i samotné ANO již vyhlašují, že emisní povolenky na domácnosti a dopravu v Česku nezavedou ani za cenu pokut z Bruselu.
Jsme redakce neposlušná naopak vůči zájmům oligarchů. A naši novinářskou práci můžeme odvádět pouze díky členstvu našeho Voxpot Klubu. Děkujeme za podporu!
Jak bude tykačovská národní neposlušnost fungovat, ukáže čas. Agenda ochrany životního prostředí je do velké míry tvořena institucemi Evropské unie a její dekonstrukce by tak znamenala další nedodržování unijního práva a pokuty nad rámec těch za povolenky.
Na každý pád je zřejmé, že by Macinka v roli ministra životního prostředí napáchal velké škody – už jen pokud vyhází nebo donutí k odchodu úřednictvo kvalifikované a nadšené do ochrany životního prostředí. Kvalitní lidské zdroje a kontinuita jsou pro realizaci jakékoli politické agendy zcela zásadní, a jejich zničení resort oslabí na roky dopředu.
Zatímco se tedy republika obává Tomia Okamury na obraně či Filipa Turka v Černínu, Petr Macinka na MŽP je také vrcholně znepokojivou volbou. Nezbývá než doufat, že pokud ve snahách o tento resort uspěje, nebude v plnění svých plánů tak úspěšný, jako si už vloni pochvaloval na stranickém kongresu.