Existuje obraz, který by definoval současnost? „Mám pocit, že je to spíš mnohost obrazů, které kolem sebe máme,“ říká v Pulsu na úvod Andrea Průchová Hrůzová, vyučující na katedře sociologie Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a výzkumnice na Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR.
„Už to není definováno hlavními producenty, což bývala masmédia a média tradičního typu, kdy se v tisku objevovala dominantní fotografie pro určitou politickou nebo válečnou událost, nebo potom televizní zpravodajství, u kterého se společnost setkávala. Myslím si tedy, že nyní je to mnohost obrazů – nemožnost mít ten jeden, na kterém se shodneme,“ rozvádí odbornice.
Poslechněte si také: PULS | „Misogynie je zase cool.“ Co říká Adolescent o chlapcích i mužích
Obrazy v lidech vyvolávají emoce a cílí na niterné prožívání. A podle Průchové Hrůzové umí stejně dobře rozdělovat, jako i spojovat: „Mají v sobě možnost vytvářet společenské procesy a dynamiky – nebo jim napomáhat.“
Umíme obrazy vůbec konzumovat? Jaké hranice má vizuální aktivismus? Jaká je role novinářstva v době, kdy může být každý se smart phonem tak trochu reportér? Proč v části evropské společnosti vyvolaly fotky a záběry migrujících přes moře tak negativní emoce? A proč některé migranty a migrantky vnímáme jinak než jiné? Pusťte si novou epizodu buď na webu, nebo ve Spotify či Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích.