06. 06. 2023, 12:25

Letecká doprava se v roce 2023 blíží k rekordu

Istanbul – Aerolinky opět profitují, když za tento rok přepraví téměř 4,35 miliard cestujících. Obrození tohoto druhu dopravy, který zasáhla pandemie Covidu-19, je patrná. Informuje o tom server France 24.

Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) se předpokládá, že celkový zisk za rok letošní bude 9,8 mld. dolarů, což je dvojnásobek oproti předchozím odhadům. Tento nárůst způsobuje mimo jiné dřívější zrušení omezení kvůli covidu v Číně. Asociace také dodává, že ztráty za rok 2022 byly jedenkrát tak nižší, než kolik se původně odhadovalo. Celkové ztráty tak činí 3,6 mld. dolarů.

Generální ředitel IATA Willie Welsh na každoroční konferenci asociace v Istanbulu oznámil, že přestože jsou ceny paliv stále vysoké, v prvním pololetí se mírně snížily. Welsh doplňuje, že „co se týče nákladů, pociťujeme lehkou úlevu“. Inflace kvůli ruské invazi na Ukrajinu rapidně roste, ale ceny ropy a přírodních plynů se od počátku války propadly.

Čtěte také: Už nejsme jenom lidské stroje, zní z Afriky. Dokáže kontinent profitovat z minerálů zítřka?

Po tom, co státy v roce 2020 uzavřely své hranice a nastavily omezení po celém světě kvůli pandemii covidu, letecké odvětví ztratilo  celkem 137 mld. dolarů. V roce 2021 dosáhlo ztrát dalších 42 mld. dolarů a na rok 2022 zůstalo stále v červených číslech. Stalo se tak primárně kvůli restrikcím v Číně, která tvoří na leteckém trhu velký podíl. Ty byly v prosinci loňského roku zrušeny.

„Válka na Ukrajině sice nemá na ziskovost aerolinek zásadní dopad, její další eskalace by ale nejspíše poškodila globální letectví. Letecké společnosti byly přímo ovlivněny omezením v dodávkách leteckých dílů, které výrobci letadel a motorů nedokázali vyřešit,“ uvedla IATA. To následně negativně ovlivňuje výrobu nových letadel a schopnost leteckých společnosti udržovat a nasazovat stávající flotily.

Autor: domlav

Přečetli jste si krátkou zprávu. Kromě těch Voxpot nabízí každý den propracované reportáže i analýzy. Chcete vědět víc? Pojďte sem

[other_banner_1]