
Lákavá turistická destinace, kde místní žijí „v poklidu a s úsměvem“. Podobně vykresluje čínská propaganda tamní region Sin-ťiang. Koho k tomu využívá a jaká je realita menšin, které Čína systematicky pronásleduje nejen na svém území?
Čínská influencerka Lada Wang, známá také jako Lada Lan, se po roce opět vydala do Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang na severozápadě Číny. Její profily na Tiktoku, Instagramu, YouTube a Facebooku tak v posledních týdnech zaplavily příspěvky z Urumči a Kašgaru.
Lada, která se tvorbě obsahu pro české publikum věnuje dlouhodobě, svým sledujícím ukazuje střípky ujgurské kultury. Představuje tradiční pokrmy, hudbu, navštěvuje rušné trhy, pózuje v tradičním ujgurském kroji.
Její tvorba může na pohled působit jako neškodný a poněkud nahodilý cestovatelský obsah. Ve skutečnosti jde ale o pečlivě kurátorovaný materiál, který přispívá k přepisování oficiálního narativu o Sin-ťiangu – oblasti, kde čínský režim od roku 2014 vede rozsáhlou represivní kampaň proti ujgurské a další původní turkické populaci.
Řada zemí, včetně USA, Kanady, Velké Británie, Nizozemska nebo Francie, označila čínské zacházení s Ujgury za genocidu. Podobné stanovisko přijal už v červnu 2021 také Senát České republiky.
Podle Úřadu vysokého komisaře OSN pro lidská práva mohou činy vůči Ujgurům představovat zločiny proti lidskosti.
Strategický význam
Sin-ťiang je pro Čínu strategicky důležitý region. Je bohatý na nerostné suroviny a rostlinné produkty: tvoří například významnou část světové produkce bavlny.
Zároveň je důležitou vstupní branou do centrální Asie a klíčovou součástí čínského projektu Pás a cesta (Belt and Road Initiative, zkráceně BRI). Otázku územní celistvosti navíc Čína považuje za jeden ze svých „klíčových zájmů“ a kontrola diskurzu o Sin-ťiangu tak zůstává jednou z priorit čínské externí komunikace.
Čína vede rozsáhlé informační kampaně zaměřené na popírání obvinění z porušování lidských práv v Sin-ťiangu. Na západních sociálních sítích šíří alternativní narativy, které vykreslují region jako místo etnické harmonie a mírového soužití.
Zároveň organizuje cesty pro novináře a influencery a šíří dezinformace s cílem zpochybnit důvěru ve zpravodajství, akademický výzkum i svědectví samotných Ujgurů.
Kromě oficiálních kanálů čínských ambasád, státních médií, jako je čínská televize CGTN, či Čínského rozhlasu pro zahraničí využívá Čína také čínských i zahraničních infleuncerů. V Česku jsou hlavními tvářemi propagandy zmíněná Lada Wang a také Pepa Zhang („kluk z Pekingu“).
Oba mají zkušenost s životem v Česku a mluví lámanou češtinou. První účty na sociálních sítích si založili v roce 2021, kdy za celosvětové pandemie covidu-19 došlo k posunu v čínské komunikační strategii.
Čína tehdy čelila mezinárodní kritice kvůli původu pandemie a pochybení v zamezení jejího počátečního šíření. Snažila se proto přesměrovat pozornost jinam.
Ačkoli působí jako nezávislí tvůrci, oba jsou zaměstnanci státní mediální organizace China Media Group. Pepa Zhang pravidelně zastupuje tuto instituci na veřejných akcích, například na kulatých stolech Česko-čínské smíšené obchodní komory a serveru iportaL24.cz, který s China Media Group úzce spolupracuje.

Obsah ohledně Sin-ťiangu zobrazující tamní kulturu, prosperitu a pokrok v regionu se na jejich účtech vyskytuje pravidelně. Například hashtagy #Xinjiang a #Sintiang patří na facebookovém účtu Lady Wang mezi nejčastěji používané a dosahuje více než dvojnásobné míry zapojení uživatelů.
Čtěte také: Čínská propaganda v Česku. Jak do ní padají nejen tiktokeři?
Iluze svobody
Jednou z taktik čínské propagandy je zneužívání ujgurských hlasů k potvrzení oficiálního státního narativu, podle kterého žijí původní obyvatelé Sin-ťiangu svobodný a spokojený život a všechna obvinění z porušování lidských práv jsou jen výmyslem.
Příkladem takového obsahu je i jedno z posledních videí Lady Wang, kde zpovídá studenta Islámského institutu v Sin-ťiangu. Mladík si čte ujgurskou verzi Koránu a hovoří o svých studiích a plánech stát se imámem. Záměr videa je jasný.
Co je za třemi tečkami se doví jen členové Voxpot Klubu.
Díky podporovatelům z Voxpot Klubu můžeme posílat naše reportéry do terénu a přinášet vám tak lepší zprávy, než jen to, co nabízí tiskové agentury.