• Rozhovory
  • 10. prosince 2020

Odboráři Amazonu: Platy nám nezvedli, Jeff chce asi letět na Venuši

Proč se člověk rozhodne pracovat v českém Amazonu? Jaké jsou tam pracovní podmínky? A je pravda, že Amazon nemá rád odbory? S odboráři ZO OSPO Amazon Ivo Mayerem a Kateřinou Příbrskou jsme si povídali v severočeském Jirkově, odkud za prací dojíždějí do 80 kilometrů vzdáleného distribučního centra Amazonu v Dobrovízi.

Klára Votavová: Jak dlouho pracujete v Amazonu?

Kateřina Příbrská: Pracovala jsem tam od roku 2016, rok a půl už jsem ale na rodičovské dovolené. 

Ivo Mayer: Já jsem taky v Amazonu od roku 2016. Nastoupili jsme s manželkou rok poté, co se to u Dobrovíze otevřelo.

Co jste dělali předtím?

KP: Pracovala jsem v OBI, v šicí dílně a jako telefonní operátorka.

IM: Já jsem dělal dvacet let revizního technika ve Válcovnách trub Chomutov. Jenže potom začala restrukturalizace a propouštění. Měnili se vlastníci, podnikatel Zdeněk Zemek si tam udělal solární elektrárny a propustil lidi. Pak jsem šel dělat mistra na rekultivace, což byla zase sezónní práce. Manželka vydělávala šitím nějakých 14 tisíc hrubého a objevila inzeráty Amazonu. V zimě jsem neměl tolik co dělat, tak jsme spolu nastoupili s tím, že zůstanu tři měsíce. No a v Amazonu jsem doteď.

Takže Amazon finančně nabízí lepší podmínky, než je v kraji obvyklé?

IM: Já jsem na tom byl předtím v součtu možná i líp. Ale byly to nepravidelné příjmy. Navíc kvůli rozpočtu bylo důležité, aby manželka brala víc peněz. Ta si polepšila o 12 tisíc, což se jí promítne do důchodu. V Amazonu je často vyšší ošetřovné, než jaký tu na severu mají plat lidi, kteří chodí do práce každý den. Na druhou stranu si od hodinové mzdy musíte odpočítat tři hodiny denně na dojíždění.

Jak se Jirkov vypořádal s postkomunistickým přechodem?

IM: Největším zaměstnavatelem u nás byly válcovny. Když jsem do nich nastoupil, bylo tam přes sedm tisíc zaměstnanců. Válcovny se nakonec rozdělily do dvou firem, které teď dohromady zaměstnávají jen asi 1400 lidí. Jinak tu byly velkým zaměstnavatelem Železárny Chomutov, které rovněž spadly pod Zemkův holding. On si tam postavil  tu elektrárnu se solárními panely, která nikoho nezaměstnává. Všechny firmy, které zaměstnávaly pár lidí, jsou zavřené.

Než vznikly odbory, byli manažeři proškolovaní v tom, aby nahlásili kohokoli, od koho uslyší, že je chce založit. Aby ho stihli vyhodit dřív, než to udělá.

Pracuje v Amazonu i hodně vašich sousedů?

IM: Na začátku jezdilo z Jirkova na jednu směnu devět autobusů. Jelikož si potom všichni vyzkoušeli, jaké to je pracovat v Amazonu, tak teď už jezdí jenom čtyři. A vešli bychom se do dvou, kdybychom kvůli covidu nemuseli sedět po jednom. Mraky lidí z regionů si tu práci zkusili, ale když zjistili, jak se k nim chovají agentury, tak zase skončili. Taky už bych se nevrátil, kdyby se mi stalo to, co se stalo některým bývalým kolegům.

Vy tedy nejste zaměstnaní přes agenturu?

KP: Všichni jsou na začátku zaměstnaní přes agenturu. Když s vámi nevymetou, tak můžete jít po Vánocích přímo pod Amazon.

Čtěte také: Amazon v Česku: Na vyšší platy zapomeňte, hlavně být blízko dálnice do Německa

Přes agenturu jsou lidé zaměstnaní na hlavní pracovní poměr?

IM: Ano, agentura vás u sebe zaměstná na hlavní pracovní poměr na dobu určitou. Na půl roku. Zaměstnance Amazonu dodávají dvě firmy, Ranstad a Adecco. Dodávají hlavně sezónní pracovníky. Amazon má největší zisky před Vánoci, takže teď tam dělá okolo sedmi tisíc lidí. Po Vánocích agentury zase většinu vyhází až na několik šťastlivců, které Amazon přijme jako kmenové zaměstnance.

KP: Obvykle je vyhodí ještě ve zkušební době. Naberou je v říjnu a kolem 19. prosince se ve velkém propouští. Dělají to takovým hnusným způsobem, kdy lidi třeba přijedou na směnu a už se nedostanou s čipem přes bránu. Potom jim řeknou, ať se vrátí domů sami nebo počkají na autobus, který ale jede až po konci směny za deset hodin. V roce 2016 jsem se každé ráno bála, že se nedostanu do práce. Je jim jedno, že máte dobrou docházku a nízkou chybovost, kamarádka se stejnými výsledky jako já přesně takhle skončila. Takže nikdy nevíte, kdy nebo proč vás vyhodí.

A když je člověk kmenovým zaměstnancem, tak už má větší ochranu?

IM: Tam ještě pořád máte tříměsíční zkušební dobu, kdy vás můžou vyhodit. Ale to už se neděje moc často. Jinak dostáváte smlouvu na dobu neurčitou.

Jak to vůbec probíhá úplně na začátku, když chcete začít pracovat v Amazonu?

KP: V roce 2016 to byly regulérní nábory, v jeden den přišlo bez pohovoru nějakých sedm set lidí. Doktor se mě zeptal, jestli se cítím dobře, dal mi razítko a byla jsem přijatá.

IM: Přímo pohovor není, řeší se to hromadně. Teď se navíc kvůli covidu všechno vyřizuje z domova, takže lidi jdou už první den podepsat smlouvu. Berou se všichni, kteří přijdou na nábor a nejsou na černé listině Amazonu. 

Černá listina Amazonu? Co to je?

KP: Když někdo krade a oni ho vyhodí.

IM: Ale i když někoho vyhodí, protože špatně plnil nebo měl velkou chybovost.

Zaměstnanci nastupující na noční směnu v logistickém centru Amazonu v Dobrovízi. Foto: Majda Slámová

Vyhovují vám ty desetihodinové směny? Chápu, že je asi fajn mít tři dny v týdnu volno…

KP: Mně to nevyhovovalo. Je to deset hodin tam, plus ještě hodina a půl cesty tam a zpět, když není žádná nehoda. Takže je to celkem třináct hodin.

Kateřino, vy tedy máte normální rodičovskou dovolenou, kdy vám drží místo, až se vrátíte?

KP: Jsem stále oficiálně zaměstnankyně, ale už se nevrátím. Nebudu třináct, čtrnáct hodin denně pryč, když dítě potřebuje mámu. 

Jak to dělají jiné mámy?

KP: Internátní režim. Dají dítě do školky a vyzvednou si ho za čtyři dny. V Mostě je takových školek hned několik a hodně lidí je využívá, ale samozřejmě to není levné. A taky mě děsí představa, že kdyby mi zavolali, že se dítěti něco stalo, tak se mimo amazonové svozy z Dobrovíze do Litvínova a okolí dostanu třeba za šest hodin, protože na sebe nenavazují vlaky.

IM: Někdy lidi takhle komplikovaně posílali domů, když měli úraz. My jako odbory se ale snažíme zajistit, aby je poslali domů taxíkem. Amazon si to může dovolit.

Přijmout, zaskladnit, vybrat, zabalit

Teď bych se zaměřila na to, co přesně v Amazonu děláte. Jaká je vaše role v procesu přípravy balíků?

KP: Oni se snaží, aby každý řadový zaměstnanec uměl všechno. Aby uměl přijímat zboží (receive), zaskladňovat jej (stove), vybrat ho pro zákazníky (pick) a dokázali ho i zabalit. Znám lidi, kteří mění pozice třeba třikrát za den. Já jsem uměla všechno kromě balení.

Přijde vám z toho nějaký úkol nejnáročnější?

KP: Záleží na vlastnostech konkrétního člověka. Když je někdo mrňavej, není rád na picku, protože nedosáhne nahoru a musí pro schůdky. A pokud tam nedosáhne ani se schůdky, tak potom leze po regálech, což je samozřejmě proti bezpečnostním předpisům.

IM: Je pravda, že na tom picku je to náročný, protože tam člověk za jeden den nachodí minimálně patnáct kilometrů po tvrdém povrchu. Ale zase je to výhoda pro introverty. Ti můžou přijít, vzít skener, odchodit si ty kilometry a zase odejít, aniž by se s někým bavili. Kdo je sociálnější, vyhovuje mu zaskladňování, kde jsou v uličkách lidi a můžou se spolu bavit.

Seattle oznámil, že všichni zaměstnanci Amazonu dostanou za koronavirus příplatek 500 dolarů. Ale my jsme dostali jenom 270 dolarů. Pokud Amazon prohlásil, že se to týká všech zaměstnanců, mělo se jich to týkat všech.

Když už zmiňujete ten skener, hodně se mluví o tom, jak se používá ke kontrole produktivity zaměstnanců. Že vám odpočítává čas třeba dvě minuty na to něco najít. To se opravdu děje?

KP: Není to tak přísné. Někdy zboží najdete hned, a to se vám připočte k dobru na další položky. Počítají se položky za hodinu, ne za minutu.

Tu kvótu mají všichni stejnou?

IM: Nemají. To je jednak podle vaší úrovně, nováček má méně než specialista. Někdy jsou ale nastavený tak nesmyslně, že nejdou splnit.

Rozumíte tomu, podle čeho jsou kvóty nastavovány?

IM: To vám nedokážou vysvětlit ani z nejvyššího vedení v Praze.

Jde o nějaký algoritmus?

IM: Ano. V Evropě tomu rozumí asi pět lidí. Dělá se to více méně podle výsledků zaměstnanců všech srovnatelných distribučních center. Tak se určí průměr, který by se měl dosáhnout.

Autobusy svážejí do dobrovízského Amazonu lidi z velké části Čech. Foto: Majda Slámová

Co se děje, když toho člověk nedosahuje?

IM: Funguje takzvaný ADAPT, což je počítačový program, který vyhodnocuje lidi. Nejhorších pět procent zaměstnanců se po vyhodnocení každý týden dostane do jakéhosi řízení, jehož součástí je ústní napomenutí, následuje koučink, pak vytýkací dopis a za tři takové dopisy vás vyhodí.

KP: Ale manažeři se mohou za zaměstnance přimluvit, když má špatný den nebo nějaký problém. To řízení není automatický. Hodně záleží i na vztazích a na konkrétních manažerech.

IM: Poslední slovo má vždycky manažer, to se týká i propouštění. Na druhou stranu, pokud se budu chtít člověka zbavit, tak ho během měsíce odrovnám. Dostane tři vytýkačky a jde.

Systém sledování produktivity je puštěn, i když třeba jdete na záchod?

IM: To nikdo neřeší. Skener se odloží vedle záchodu na stojan a můžete jít. Tohle není pásová výroba, kde byste musel místo sebe někoho hledat.

KP: Na internetu koluje, že když jdete na záchod, odečtou vám čas z platu. Ale to není pravda.

Podle vašich veřejných zápisů z jednání odborů máte i výhrady týkající se bezpečnosti práce. Co je za problém?

IM: Všude na zdech je napsáno „Bezpečnost na prvním místě“, ale není to pravda. Produktivita je vždy na prvním místě, potom až bezpečnost. I když se to říká obráceně.

Dostávali jste letos nějaký příplatek za koronavirus? 

IM: V březnu, dubnu a květnu jsme měli příplatek 32 korun na hodinu.

A teď na podzim už nejsou? *

IM: My to měli na povel ze Seattlu (pozn. hlavní sídlo Amazonu) jenom tři měsíce. Teď jsou sice opatření stejná, ale neřeší se to. Klasický příklad, jak postupuje Seattle: oznámili, že všichni zaměstnanci Amazonu dostanou za koronavirus příplatek 500 dolarů jako poděkování. Ale my jsme dostali jenom 270 dolarů. Čím víc jste na východ, tím je to horší, nejhůř jsou na tom Poláci. Pokud Amazon prohlásil, že se to týká všech zaměstnanců, mělo se jich to týkat všech. Všichni dělají stejnou práci, všichni dostanou stejnou nemoc. Vedení ovšem na naše výtky řeklo, že už to je tak nastavený.

KP: Ten příspěvek byl jenom na začátku, protože lidé se báli, neznali to, a tak nechtěli chodit do práce. Za těch 32 Kč potom chodit začali, zvykli si a potom jim to zase zrušili.

Přibyla vám kvůli koronaviru práce? Protože lidé nakupují více online?

IM: Rozbíhá se to poté, co Amazon vyhlásí ten jejich „Black Friday“. Před ním často nemusí být tolik co dělat, akorát se budova naplňuje zbožím. Po něm je naopak opravdu hodně práce, když se všechno zboží musí rozposílat.

Čtěte také: Amazon reprezentuje vše, co je špatného na globalizaci, vysvětluje organizátor protestů Make Amazon Pay

Ztížila vám hygienická opatření práci?

IM: Těžko říct. Třeba dezinfekce máme dostatek. Na linkách taky není problém, v úzkých uličkách akorát kolem sebe lidi občas musí projít. Samozřejmě některým vadí, že si zamlží brýle. A taky na místech, kde lidi hází těžké krabice, nejde nosit roušku, protože je to prostě moc náročné. 

Odbory, ne zaměstnanecké fórum

Tak se konečně přesuneme k těm odborům. Vy jste je založili?

IM: Ne, s tím já nemám nic společného. Katka ale patřila k prvním členům.

Proč jste se k nim přidali?

KP: Já jsem se přidala, protože jsem byla přesvědčená, že Amazon má spoustu chyb. Minimálně to, jak nechá agentury chovat se ke svým zaměstnancům, je naprosto odporné. Jsem v odborech od začátku, podala jsem přihlášku ještě předtím, než se to začalo šířit mezi lidi. Zakladatel je ale náš bývalý kolega, který už v Amazonu nepracuje.

Existuje o vás v Amazonu nějaké širší povědomí? A jak se k vám staví ostatní kolegové?

IM: Amazon se snaží chovat tak, že odbory neexistují. Trvalo rok a půl, než nám dali kancelář, na kterou máme ze zákona nárok. Nakonec jsme ji dostali někde bokem. Dokonce jsme si vydobyli, že se tam ve středu a ve čtvrtek můžeme dvě hodiny kolem oběda radit. Určitě to netlačíme, že bychom přemlouvali lidi, aby se k nám dali. Vědí, že odbory jsou, chodí za mnou s problémy, ale v okamžiku, kdy jim člověk poradí, tak se jim nechce do odborů. Velký problém je, že lidé, co to mají v palici nějak srovnaný a jsou v odborech, často z Amazonu odchází za jinou prací. Další lidi chápu, že se k odborům nepřidají, protože je pro ně dvě stě korun měsíčně jako poplatek za odbory moc peněz. Třeba když mají exekuce nebo jsou samoživitelé.

Jestli má jít trh práce ekologickým směrem, tak to snad nebudou dělat podle Amazonu. Tam se plýtvá na každém kroku.

Máte pocit, že opravdu dokážete něco změnit?

IM: Řeknu vám klasický příklad. Teď jsme tu měli holčinu, které dali absenci s tím, že pozdě dodala doklady o nemoci. Na HR se k ní chovali jako k onuci. Poprosila mě, abych tam šel s ní. Tak jsem si tam šel jenom stoupnout, neřekl jsem ani slovo. Pak mi děkovala, že bych tam s ní měl chodit častěji, protože se k ní najednou chovali úplně jinak. Takže to opravdu funguje.

Kolektivní dohodu ale vyjednanou nemáte?

IM: Jednali jsme o ní rok. Využili jsme další zákonné postupy, šli jsme přes zprostředkovatele. Nakonec to dopadlo tak, že i jednání přes zprostředkovatele zkrachovalo. Zákon o kolektivním vyjednávání pak jako poslední možnost uvádí jít přes rozhodce, ale bohužel to neukládá zaměstnavateli jako povinnost. Amazon to odmítl, protože nález rozhodce by pro něj byl závazný. Přemýšlíme proto, že bychom kvůli kolektivní smlouvě během letní špičky v Amazonu uspořádali stávku. 

Jaký má Amazon s kolektivní dohodou problém?

IM: On s odborovou organizací úplně odmítá diskutovat. Na bezpečnosti práce bychom se snad i dohodli. Kolektivní smlouva se má ale týkat pracovních i platových podmínek a Amazon nechce, aby se odbory jakkoli podílely na stanovování platů. Chtěli jsme brát třináctý plat, který je v Česku běžný, ale řekli nám, že to v Americe není zvykem. Amazon se jinak odvolává, že každý rok dělají revizi mezd, aby byly slušné v porovnání s ostatními firmami. 

Letos ta revize proběhla také, jenže platy nám nezvedli a analýzu nám nikdo neukázal. Mám nepotvrzené zprávy, že doporučovala další zvýšení platů, ale ze Seattlu přišel pokyn, aby to nedělali. Asi chce Jeff (pozn. Jeff Bezos, zakladatel Amazonu) zase někam letět, třeba na Venuši. Tak si řekl: „nic jim nedám, šetřím na cestu“. Je fakt, že má kvůli koronaviru vyšší náklady za autobusy, protože lidi nesmí sedět vedle sebe. Ale i tak na současné situaci neskutečně vydělává.

Amazon je vůbec proslulý tím, že nemá rád odbory. Taky jsem četla, že se třeba snaží posílat odboráře do jiných směn, aby se nepotkávali. To se stává i u vás?

IM: Než vznikly odbory, byli manažeři proškolovaní v tom, aby nahlásili kohokoli, od koho uslyší, že je chce založit. Aby ho stihli vyhodit dřív, než to udělá.

Jak to tedy zvládl zakladatel vaší organizace?

KP: Nikomu nic neřekl.

IM: V okamžiku, kdy Amazonu poslal oznámení, tak už ho vyhodit nemohli. Navíc už byl na vyšší pozici, takže od něj ani nikdo nic podobného nečekal. Jinak Amazon si udělal takové rádoby odbory, říkají tomu zaměstnanecké fórum, kde zaměstnanci volí své zástupce, aby řešili problémy s Amazonem. Ty jejich problémy jsou ale absolutně nicotné, navíc nemají žádnou oporu v zákoně. Ve skutečnosti to vzniklo jen proto, aby měli zaměstnanci pocit, že s nimi někdo mluví.

Hodně se teď v souvislosti s koronavirem, digitalizací a zeleným přechodem řeší, jak se promění trh práce. Myslíte si, že práce v Amazonu je „prací budoucnosti“?

KP: Amazon není ekologická firma. Takže jestli má jít trh práce ekologickým směrem, tak to snad nebudou dělat podle Amazonu. Tam se plýtvá na každém kroku.

IM: Myslím si, že tudy cesta nevede. Tohle není firma, která vytváří hodnoty. Nevytvoří nic, jenom přeprodávají zboží. Jinak si myslím, že nás roboty jen tak nenahradí. Jsme levná pracovní síla a jsme blízko k hranicím a k letišti.

*Po pořízení tohoto rozhovoru Amazon oznámil, že svým zaměstnancům dá vánoční bonusy až do výše 300 dolarů. Podle Ivo Mayera však není jasné, jak velkou částku dostanou čeští zaměstnanci.