Globalizace

19. 03. 2023, 11:00

Superobří lodě, zablokované přístavy a zpomalující globalizace. Kam míří námořní přeprava?

Ondřej Zacha, Aneta Václavíková

Raketová inflace, nedostatek zboží a uvězněné lodě už třetí rok trápí světovou ekonomiku. Sankce na ruské zboží, ropu i plyn jsou jen další v řadě problémů globální námořní přepravy. Kořeny jejich problémů ale sahají ještě hluboko před pandemii.

Reportéři Voxpotu se vydávají do Rotterdamu zjišťovat, kam až můžou vyrůst superobří lodě, proč se námořní přeprava stále potýká s dopady covidu nebo jak se těžká doba podepsala na pracovních podmínkách námořníků. Sledujte naši nejnovější reportáž přímo zde ⬇️⬇️⬇️

Může za vysoké ceny v obchodech jen válka v Evropě a důsledky Covidu, nebo existuje i skrytý problém, který se dotýká samotného základu fungování globální ekonomiky? Systémové problémy pronásledují extrémně levnou kontejnerovou dopravu od jejího zrodu a pohled na to, kam dostala pandemie celé toto odvětví za pouhých pár měsíců, může naznačit, jak bude vypadat budoucnost globalizace.

Celé odvětví s bilionovými obraty totiž stojí na těžko snesitelné práci levných pracovníků, kterým covid z kontejnerových lodí udělal plovoucí vězení a někdy i márnice s místem posledního odpočinku mezi plesnivými rajčaty. Zároveň může být námořní doprava tak levná jako dnes jen na úkor životního prostředí. A to se teď bude muset změnit. Evropský Green Deal totiž zahrnuje i dekarbonizaci dopravy zboží do Evropy. I když se klíčový rok 2050 rychle blíží, rejdaři stále nemají ekologickou alternativu.

Reportér: Ondřej Zacha
Kamera: Aneta Václavíková
Střih: Natália Bučková
Hudba: BakE Lite
Zvuk: Pavel Horkel
Grafika: Tomáš Urbánek, Martin Střálka

Vznik této reportáže byl podpořen grantem pro středo- a východoevropské novináře od Meridian International Center, Embassy of the United States in Paris a US Department of State.

Aneta Václavíková

Více článků od autora