Byznys

03. 04. 2024, 12:03

Zemětřesení na Tchaj-wanu může otřást i globální ekonomikou

Matěj Schneider

Tchaj-pej, hlavní město Tchaj-wanu. Foto: Shutterstock
Tchaj-pej, hlavní město Tchaj-wanu. Foto: Shutterstock

Zemětřesení na Tchaj-wanu si nevyžádalo jen oběti na životech. Pozastavení produkce polovodičových čipů má potenciál těžce dopadnout i na globální ekonomiku. Nebylo by to poprvé.

Tchaj-wan zasáhlo 3. dubna v ranních hodinách zemětřesení o síle 7,4 stupně Richterovy škály. Jedná se o nejsilnější zemětřesení, jaké ostrov postihlo za poslední čtvrtstoletí. V tuto chvíli místní úřady hlásí nejméně sedm mrtvých a přes sedm set zraněných. Další desítky lidí jsou uvězněny v tunelech.

Reportérka NPR Emily Feng uvedla, že se mnoha lidem nedostalo varování zdejšího nouzového výstražného systému. „Já jsem ho rozhodně nedostala, mnoho lidí se snaží zjistit, co se s tímto výstražným systémem sakra stalo,“ uvedla Feng pro BBC.

Zemětřesení na Tchaj-wanu se zapisuje na seznam nehod a tragédií, které mohou obnažit křehkost současné podoby celosvětové logistiky.

Kromě lidských životů má zemětřesení i výrazné materiální dopady, které mají potenciál ovlivnit celosvětovou technologickou výrobu. Agentura Bloomberg uvádí, že firma TMSC, která je předním světovým výrobcem polovodičových čipů, musela evakuovat své továrny ve městech Tchaj-nan a Sin-ču. TMSC je hlavním dodavatelem technologických firem jako jsou Apple nebo NVIDIA.

Tchaj-wan je klíčovou zemí pro světovou produkci polovodičových čipů. Jejich výroba tvoří podle časopisu The Economist 15 procent tchajwanského hrubého domácího produktu. Tchajwan produkuje 60 procent všech polovodičových čipů na světě a dokonce přes 90 procent těch nejpokročilejších.

Křehký systém

Když před čtyřmi lety pandemie koronaviru výrazně narušila globální dodavatelské řetězce, distribuce polovodičových čipů měla jedny z nejdramatičtějších dopadů. Způsobené výpadky zkomplikovaly produkci v celých řadách odvětví v čele s výrobou automobilů. „Vaše auto, toustovač ani pračka bez nich nemohou fungovat,“ vysvětloval Alex T. Williams v New York Times důležitost polovodičových čipů v době pandemických výpadků.

I proto teď celý svět s napětím sleduje, jaký dopad na výrobu bude mít aktuální zemětřesení. To je na ostrově totiž nejsilnější od roku 1999. Právě tehdejší tragédie přitom způsobila podobné narušení produkce polovodičů, které ovlivnilo technologické firmy po celém světě.

Poslouchejte také: Redneck | Jak se námořní firmy snaží vykroutit z následků pádu mostu v Baltimoru

„Přestože zemětřesení vážněji nepoškodilo továrny, které tyto čipy vyrábějí, tak na Tchaj-wanu na týden vážně narušilo dodávky elektřiny a dopravní systémy. Během několika dní pak musely být uzavřeny továrny v Kalifornii a Texasu. Společnosti Dell a Hewlett-Packard začaly uzavírat montážní linky a propouštět zaměstnance, protože jejich dodávky polovodičových čipů byly přerušeny,“ vysvětluje Mark Levison v časopise American Prospect.

Dopady zemětřesení z roku 1999 natolik vyděsily například amerického byznysového reportéra Barryho Lynna, že se od té doby zaměřil na rozpletení křehkých světových dodavatelských řetězců, u nichž i drobné a krátké narušení může způsobit výrazné problémy.

„Naše korporace vybudovaly globální výrobní systém, který je tak složitý, tak úzce provázaný a tak jemně vyladěný, že výpadek kdekoli stále častěji znamená výpadek všude,“ píše Lynn ve své knize End of the Line.

Po boku pandemie koronaviru, lodí Ever Given zablokovaného Suezského průplavu, ale i aktuální nehody u baltimorského přístavu se dnešní zemětřesení na Tchaj-wanu zapisuje na seznam nehod a tragédií, které mohou obnažit křehkost současné podoby celosvětové logistiky.

Matěj Schneider

Více článků od autora